Ripaus tryffeliä

Omia ja varastettuja reseptejä. Viinilasin äärellä.

Sentosan saari Singaporessa ja köysirata palmujen yllä

Jätä kommentti

gondolit

Singapore tuntuu olevan täynnä kaikkea: pilvenpiirtäjiä, ihmisiä, ja tekemistä. Etenkin tekemistä. En useinkaan reissuillani etsi varsinaisia nähtävyyksiä, ihmettelemistä ja katsomista riittää muutenkin. Singaporen muutaman päivän layoverin aikana kävin kuitenkin Sentosan saarella, josta palasin kaupunkiin huimaa köysirataa pitkin.

Sentosan saari on pieni hiekkarantainen huvikeskus aivan Singaporen edessä. Saari ei ole aivan tavallinen luontokohde, vaan sinne on pakattu viihdekeskusta toisensa perään. Jos rantaelämä alkaa kyllästyttää, voi aina piipahtaa Universal Studiolle, huvipuistoon, akvarioon, perhostaloon, golfaamaan, vesipuistoon, vahakabinettiin…

Minä halusin uimaan Intian valtamereen, sillä se oli vielä uimatta. Kerään valtameriä.

Uimarannalla odotti ikävä yllätys. Kyltit varoittivat öljystä vedessä. Uimarannan maisema muodostui tekosaarista ja tankkereista. Joku valtamerilaiva oli jättänyt veteen matkamuistonsa.

ranta

Uimareita kyllä oli harvakseltaan. Uimavahti oli tornissa paikalla ja varoitteli megafonin avulla uimareita menemästä liian kauas rannasta. Vuoroveden vaihtuessa varoitettiin myös vahvoista virtauksista – singaporelaisittain monilla kielillä.

Olihan minun pakko uida, sillä Indian valtameri piti saada ruksattua. Tein pari pientä pulahdusta, enkä heti huomannutkaan että jalkapohjiin tarttui öljyä. Kun kiinalainen herrasmies istui rantahiekalle ja alkoi tarmokkaasti hieroa hiekalla jalkojaan puhtaaksi, katsahdin omiin jalkoihini. Pari öljyläikkää siellä oli. Hieraisin jalkojani hiekkaan, mutta en vastaavalla tarmolla. Olisi kyllä kannattanut sillä öljyläikät pysyivät jaloissani usean suihkun ajan.

Jos rannan trooppiseen paratiisiin oli uinut käärme öljyn muodossa, korvasi paluumatka mahdollisen pettymyksen. Saarella kulkee monenlaista kulkuneuvoa, ilmaiset bussit kiertävät saarta jotta kynnys siirtyä viihteelle ei olisi liian suuri. Ilmainen juna vie myös pois saarelta, jos olet tuhlannut kaikki rahasi huvitteluun.

gondoli-kaupungin-ylla

Päätin kuitenkin mennä ilmojen tietä, mutta köysiradan lähtöpisteen selvittäminen vaati työtä. Kartta kertoi, että rannan tuntumasta lähtee junarata. Köysirata ei suinkaan ole sama asia, mutta junalla pääsi köysiradan asemalle keskelle saarta. Köysiradalla taas on kaksi linjaa, toinen menee saarta pitkin ja toinen pois Sentosalta kaupunkiin. Ystävällistä henkilökuntaa oli joka pisteessä, joten asiat selvisivät kysymällä. Helteisen rantapäivän jälkeen en jaksanut kysyä joka mutkassa, joten välillä menin yrityksen ja erehdyksen kautta.

Köysiradalla pakattiin väkeä gondoleihin muutaman hengen satseissa. Pääsin kyytiin kahden iloisen nuoren malesialaisnaisen kanssa. Kiljuimme yhdessä korkeimmissa paikoissa.

Näkymät olivat kirjaimellisesti henkeäsalpaavia! Korkeuksista näkee kirkaana päivänä niin muille Singaporen saarille kuin naapurivaltioihin asti. Ja merta, valtamerilaivoja, pikkupaatteja. Sademetsää ja rantoja jotka näyttävät niin petollisen kauniilta.

tankkerit

singaporen-silhuetti

palmut

Saarilinjan kierroksen jälkeen voit jatkaa matkaa junalla, bussilla tai taksilla kaupunkiin, mutta minä päätin vaihtaa toiselle linjalle. Enää piti vain selvittää mistä seuraava kyyti lähtee. Koska Singapore on varoituskylttien luvattu maa, oli köysiradan kyltin löytäminen kylttiviidakossa haasteellista. Kadun vieressä varoitetaan, että kadulla voi mennä autoja. Lammen reunalla sanotaan, että älä astu lampeen. Lisäksi kaikkiin viihdemaailmoihin, rannalle, junaradalle on omat kylttinsä.

kyltti1

sentosa-kyltti

Köysiradan asemalla tuli vastaan gondoli, jossa pariskunta nautti illallista viineineen. Jos liikkuvissa korkeuksissa syöminen kiinnostaa, löytyy siihenkin mahdollisuus Singaporessa.

Olen usein koettanut tietoisesti hankkiutua johonkin kohteeseen auringonlaskun aikaan. Nyt aurinko laski punaisena pallukkana juuri kun ylitimme lahden kohti kaupunkia. Ihmettelin pilvenpiirtäjistä heijastuvia punaisia auringonsäteitä niin, että unohdin katsoa kartasta missä jäädä pois. Ensimmäinen pysäkki Singaporen saarella olisi ollut se kohta. Mutta ei hätää, sain ylimääräisen kierroksen kaupungin luontokohteeseen. Luin myöhemmin, että Mount Faber on suosittu patikointi kohde, joten jos semmoinen kiinnostaa voit ottaa gondolikyydin kukkulalle ja jäädä pois Mount Faberin asemalla ja tulla alas sademetsän keskelle meneviä polkuja pitkin. Minulla oli jo kiire kuitenkin syömään, kuin ollakaan, eikä pimenevässä sademetsässä kulkeminen kuulu muutenkaan suosikkeihini.

auringonlasku

singaporen-silhuetti1

Mont Faberin lipuntarkastaja ei ollut enää kiinnostunut lipustani ja leimasta kämmenessäni, onnekkaasti sillä tuskin lippuni kattoi tätä ylimääräistä kiertoajelua. Lippuja ja leimoja kyllä tarkastettiin tarmolla useaan otteeseen matkan varrella. Gondoli kierähti ratansa pääpisteessä ja palasi rannalle HarbourFront Centreen.

Köysirata maksoi 33 Singaporen dollaria, noin 21 euroa. Taximatka Chinatownista saarelle maksoi alle 10 Singaporen dollaria + hintaa lisätään 3-7 dollaria tietullia riippuen viikonpäivästä.

Sentosan saaren sivut.

Singaporen layoverin muita tarinoita

Ensikosketus Singaporeen: Lau Pa Sat hawker center

Sain kolmannen Michelintähteni jonottamalla

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s