Ripaus tryffeliä

Omia ja varastettuja reseptejä. Viinilasin äärellä.

Vauhdin hurmaa ja luontoelämyksiä Fraser Islandilla

Jätä kommentti

highway

Ajamme satanen lasissa pitkin hiekkarantaa. Aallot tyrskivät merivettä auton tuulilasille, ellei kuskimme Kris ehdi väistää aaltoa. Fraserin saarella 120 km pitkä hiekkaranta on virallinen Highway, niin uskomatonta kuin se onkin. Aamulla on laskuvesi ja voimme ajaa täysillä veden rajassa. Vastaan tulee autoja ja vähän vastaantulijasta riippuen se ohitetaan oikealta (liikennesääntöjen vastaisesti) tai vasemmalta.

Suojeltu Fraserin saari on ainoa paikka maailmassa, jossa kasvaa sademetsää hiekkamaassa. Se on myös maailman suurin hiekkasaari. Sademetsän lisäksi luontotyyppejä on moneen lähtöön. Ajamme läpi mangroven, trooppisien sademetsien ja eukalyptysmetsän. Vuonna 1992 maailman perintökohteeksi listattu saari on suosittu turistikohde. Oppaamme mukaan statuksen saaminen on nurinkurinen ilo, sillä hienosti säilynyt luonnonsuojelualue vetää nyt isoja määriä väkeä.

Kuskilla on kiire, että ehdimme laskuveden aikaan rantaa pitkin kohteisiin. Nelivetoinen jeeppi syö kilometrejä ahnaasti. Muulla kuin nelivedolla ei ole saarella lupa ajaa, sillä sisämaan tiet ovat kuoppaisia ja hankalia. Kokenut kuski kertoo, että monet nelivetoisen auton vuokranneet jäävät hiekkaan kiinni. Lutuavassa hiekassa ajaminen vaatii taitoa. Vertailemme lumisilla metsäteillä ja hiekalla ajamista. Päädymme siihen, että aika samat säännöt siinä pätevät. Joudut pulaan, jos kiihdytät liikaa tai liian vähän väärässä paikassa.

Kris ei kuitenkaan päästä minua rattiin, vaikka vakuutan että ajelen lumisia metsäteitä kesät talvet.

Hiekkarannalla alkaa häämöttää Mahenon hylky. Vuonna 1935 haaksirikkoutunut rautalaiva on komea näky. Ihailemme ruostuneen laivan rungon kehystämiä maisemia, otamme pakolliset kuvat ja jatkamme matkaa.

hylky1

Kysyn miten autot kestävät merivettä ja hiekkaa.  – Eivät ne kestäkään paria vuotta pidempään. Ja jotta auton saisi elämään niinkin pitkään on se pestävä huolellisesti joka ilta reissun jälkeen.

Tuolla tapahtuu jotain! Useampi auto on pysähtynyt, bussi on tiellä poikittain. Kolaria ei sentään ole, autot ovat vain ryhmittyneet dingon ympärille. Dingo on kaivanut komean kuopan ja kiskoo sieltä jotain tarmokkaasti. – Hiekassa on kalan raatoja, arvelee Kris. Jotain ruokaa se sieltä etsii.

dingo1

Voisin väittää, että sai tallennettua harvinaisen kuvan dingosta rannalla pitkän ja hartaan väijymisen jälkeen. Todellisuussa….

dingo-turistit1

kuvasin dingon jeeppimme ikkunasta. Ympärillä oli useita muita retkueita samassa puuhassa.

Dingoja on saarella paljon, mutta yleensä niitä näkee aamu- tai iltahämärissä. Nälkä on ajanut tämän yksilön rannalle aamupäivän paahteessa.

Otamme kuvat auton ikkunasta, kaksi minuuttia ja luontokuvaus on suoritettu. Dave painaa jälleen kaasua. On kiire ehtiä nousuveden alta pois.

Aina muutaman kilometrin jälkeen laskee joki mereen. Jokin kummallinen geometrinen ilmiö saa maanalaisen joen virtaamaan saarelle ja tuhansin litroja makeaa vettä virtaa mereen minuutissa. Jälleen jännittävä anekdootti saaresta. Siksi saarella on useita makean veden järviä. Buchulla-heimo asui saarella 5000 vuotta.

Meillä on mukana paikallisen alkuperäisen Buchulla-heimon opas. Hän kertoo, ettei saarella ole asunut vuosiin heimon jäseniä, mutta nyt hänen äitinsä rakennuttaa taloa sinne. Saarella on muutama resortti ja vähän muuta asukkaita.

Ujo opas vastailee kun kysytään. Heimon jäseniä on jäljellä enää parisen tuhatta. Alkoholi on monelle ongelma. Miksi? Hän tarjoaa geneettisen näkökulman. Länsimaisilla on ollut tuhansia vuosia aikaa tottua geneettisesti alkoholiin. Alkoholi tuli Australiaan länsimaisten mukana ja paikallisilla alkuperäisilla on ollut aikaa tottua fyysisesti alkoholin vaikutuksiin vasta parisataa vuotta.

Buchullat asuivat saarella osin, sillä kun luonnon merkit alkoivat osoittaa että kalakannat kärsivät, muutti heimo mantereelle joksikin aikaa. Queenslandin eri aboriginaalit heimot puhuivat kukin omaa kieltään. Kullakin heimolla oli tulkki joka osasi muita kieliä. Joitakin yhteisiä sanoja eri kielissä oli.

Fraserin saaren nimi alkuperäisten asukkaiden kielellä on K’Gari, mikä tarkoittaa paratiisia. Vasta vuonna 2014 oikeuden päätöksellä tunnustettiin heimon maaoikeus saareen.

Auto parkkeerataan Indian Head -kukkulan juurelle. Hyvän kiipeämisen jälkeen avautuvat mielettömät maisemat. Tuolla on rausku, huikkaa joku. Vai onko se kilpikonna? Zoomini ei juuri erota muuta kuin jokin merellä liikkuu ja kurottelee

highway1

75 Mile Highway.

Tähystämme silmä kovana niitä haita, joita näköalapaikasta pitäisi näkyä. Saaren ulkomeren puoleinen rannikko on kuuluisan hairikas ja meressä uiminen on totaalisen kiellettyä. Meri on tuulinen, joten näkyvyys veteen ei ole hyvä. Tällä kertaa käy tuuri haiden suhteen.

Pitkä ja kapea Fraser Island tarjoaa Herveyn lahdelle suojaisan poukaman, johon valaat tulevat synnyttämään ja kasvamaan poikaset muuttokokoon. Näin ihanalla valasretkellä kymmeniä valasperheitä. Hait osaavat varmasti uida myös Hervey Bayn puolelle, mutta ne viihtyvät enemmän valtameren puoleisella rannalla.

Pääsemme kuitenkin pulahtamaan meriveteen. Luonto on rakentanut uima-altaan, sillä merivesi tyrskii pieniin kallioiden reunustamiin hiekkapohjaisiin altaisiin joille on annettu komea nimi Champagne Pools. Vesi ei ole kovin puhtaan näköistä. Levä ja meriroska samentaa veden. Viilennyksen kuuman päivän pulahdus toki tuo.

champange-pools

Champagne Pools.

Sitten on taas kiire vaihtamaan kuivat vaatteet ja lounaalle. Sämpylät, täytteet ja kuohuviini tarjoillaan sujuvasti jeepin takaluukun päältä. Hakeudumme varjoon kalliolle istumaan. Kansainvälisessä joukossa on toinen suomalainen nainen. Hauskaa vaihtaa pitkästä aikaa suomeksi kuulumisia ja matkavinkkejä!

Paluumatkalla ajamme rantaa pitkin hyvän tovin. Vesi on noussut ylös ja reittimme menee rantadyynien ja veden välissä. Renkaiden pureutuessa hiekkaan kuuluu jatkuvaa natinaa. Daven mukaan pintahiekka on hienojakoisempaa hiekkaan kuin sen alla oleva hiekka. Vai oliko se toisin päin? Joka tapauksessa natina johtuu siitä että kahden eri karkeuden hiekanjyvät tunkeutuvat toistensa sekaan auton painosta.

Pysähdymme Eli Creek -joelle. Meillä on puoli tuntia aikaa kahlailla jokea pitkin yläjuoksulle. Yläjuoksulla on pakko kouraista vettä suuhun. On se makeaa vettä.

Joella on varsinainen kaljakelluntameiniki. Lomalaiset ovat tuoneet erinäisiä kelluntavälineitä ja omat janojuomat. Cheers mates!

elicreeck

Eli Creek.

eli-creeck

Pakkaudumme shortsit märkänä takaisin jeeppiin ja ajamme sisämaahan. Rallifiilis tiivistyy, sillä kuski saa oikeasti ajaa ja pyörittää rattia syvissä hiekkaurissa.

Edessä on hitaasti etenevä nelivetoinen auto. Kuskimme tuumaa, että tuo auto on kohta pulassa. Ajaminen näyttää siltä ettei kuski hallitse syvissä urissa ajamista. Ihmettelen kun Dave ajaa lähes kiinni edellä olevan perälaudassa. Kohta edellä oleva ymmärtää yskän ja vetää sivulle.

Aina muutaman sadan metrin jälkeen tien vieressä on auralla sivuun työnnetty hiekkatöyräs. Ne näyttävät aivan samalta kuin lumiauralla työnnetyt lumipenkat. Meitä suomalaisia huvittaa tuttu näky uudessa muodossa.

Pomppuinen tie nousee ylös ja kauniille järvelle. Kirkas makea vesi on ihanaa. Järvi on kotoisa näky vaikka puut ja kasvit ovatkin paikallisia. Aurinko ei paahda enää niin kuumasti ja uimisen jälkeen on käärittävä pyyhe lämmittämään. Sekin tuo kotoisen fiiliksen.

makea-jarvi

Lake McKenzie on yksi saaren monista sadeveden ja maanalaisen makean virran muodostamista järvistä.

Sitten on jälleen kiire. Kuski painaa kaasua vielä reippaammin, sillä meidän on pakko ehtiä illan viimeiselle lautalle. Vauhdin hurma vie mennessään. Retki on jännittävä sekoitus adrenaliinia nostavaa vauhtia ja luonnon kauneutta. Kiire siirtyä paikasta toiseen välillä hieman harmittaa, mutta itse halusin retken jossa ehdin nähdä mahdollisimman monta asiaa saarelta. Jos haluat rauhallisemman tahdin, tekevät muut retkiyritykset reissuja saarelle. Tosin saarella on enää kaksi kilpailevaa yritystä jäljellä. Kuskimme kertoo, että kilpailija on ostanut muut yritykset ja pistänyt niiden luvat järjestää retkiä pöytälaatikkoon. Vaihtoehtoja 1-2 päivän retkille saaren tutkimiseen löytyy omatoimisesta (luvanvaraisesta) telttailusta aina luksusresortteihin.

Unifique Fraser tours haki ja toimitti kotiovelle, ryhmä oli pieni ja asiantuntemus saaresta kova. Erityispisteet sille, että mukana oli heimo-opas.

autot

Fraser Islandin Highway oli huima kokemus. Nyt kun olen ajanut autolla vasemmanpuoleisessa liikenteessä 1500 km voisin harkita omatoimista autoilua saarella. Ja harkinnan jälkeen jättää ajamatta, sillä sen verran hankalaa etenkin sisämaan lutuavissa syvissä urissa ajaminen oli.

Mutta Queenslandin rannikkoa pitkin menevää Bruce Highwaytä pitkin voisin ajaa. Ehkä parinsadan kilometrin jälkeen alkaisi jo nauru loppua. En voi mitään sille, että vanhaa Monty Python fania nimi huvittaa. Onkohan jossain vielä Sheila Highway? En valitettavasti enää voi tällä reissulla lähteä sitä etsimään, sillä kirjoittelen tätä Perthin lentokentällä Singaporen lentoa odottaessa.

Sain auton palautettu ehjänä eikä kaikki vahingot kattavalla GoZen-vakuutukselle tullut käyttöä. Aikaisempi kokemukseni vasemmanpuoleisessa liikenteessä ajamisesta on parikymppisenä Walesissa. Ajoin 100 metriä hiekkatietä.

Vain kerran vetäisin liikenneympyrän väärään suuntaa eikä onneksi tullut ketään vastaan. Vain kerran kämmensin risteyksessä ja siinä meinasi tulla hikiset paikat. Mutta säästyin kolareilta eikä yhtään kenguruakaan tullut tielle.

GoZen oli kallis, se maksoi enemmän kuin reilun viikon auton vuokra. Mutta se oli hyvä sijoitus mielenrauhaan. Kiristän vyötä sitten kotimaassa.

Valasretkellä Hervey Bayn vesillä.

Fraserin saaren sivut.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.