Ripaus tryffeliä

Omia ja varastettuja reseptejä. Viinilasin äärellä.

Grillattua parsaa vegaanin parmesaanilla

Jätä kommentti

Oletko maistanut vegaanin parmesaania eli ravintohiivahiutaleita? Se ovat niin herkkua, että ripottelen ravintohiivaa sinne tänne vaikka en olekaan vegaani. Vietimme pre-äitienpäivää vegaaninuorten kanssa puutarhahommien parissa ja grillailemalla. Grillasimme alkupalaksi parsaa ja kokeilimme maustaa sitä ravintohiivalla. Ja ah, se toimii niin hyvin.

Parsaa alkupalaksi neljälle

  • 16-20 parsaa
  • oliiviöljyä
  • sormisuolaa
  • 2-3 rkl ravintohiivahiutaleita

Pätkäise sormin tyvestä kuiva ja kova osa pois. Huuhtele, ja kuivaa parsat.

Mausta parsat kevyesti oliiviöljyllä – paitsi jos höyrytät parsat. Öljyripsaus kannattaa laittaa höyryttämisen jälkeen. Ripota parsoihin kevyesti sormisuolaa.

Grillaa, höyrytä, keitä (suolavedessä), paista pannulla tai paahda parsat uunissa napakan kypsäksi. Valmistus vaikuttaa parsan makuun, joten mietin mikä vivahde sopii höysteisiin. Mutta yleensä höyrytän, jos minulla kiehuu valmiiksi jo jotain, grillaan jos grilli on kuumana tai paahdan uunissa jos uuni on päällä. Maun puolesta grillauksen tuoma hienoinen hiiltynyt maku ja kosteuden haihtuminen parsoista toimii minusta aika ihanasti tässä ohjeessa.

Höyryttämisessä menee 4-6 minuuttia, uunissa 6-10, grillissä 1-10 minuuttia, keittäen 4-6 minuuttia. Ajat ovat erittäin viitteellisiä, sillä kypsymisaika riippuu parsojen paksuudesta ja poiminta-ajasta sekä parsojen matkustamasta matkasta. Parsa kun pitäisi valmistaa mahdollisimman nopeasti poiminnan jälkeen. Kaukaa etelästä tulevat parsat kypsyvät hitaammin, omasta parsapenkistä leikatut selkeästi nopeammin. Kokeile siis haarukalla kypsyyttä ahkerasti. Tavoittele al dente -tuntumaa. Grillissä pidän vielä nopeasti kypsyvät nuput pois päin kuumasta hiilloksesta, epäsuora hiillos kypsyttää ne.

Ripottele ravintohiivahiutaleita kuumien parsojen päälle. Pelkäsin, että ravintohiivahiutaleet maistuisivat hieman kuivahkolta [välttäen vertausta sahajauhoihin]. Kevyesti öljytty, kuuma parsa kostuttaa ravintohiivaa ja parhaimmillaan hiutaleet sulavatkin kuten parmesaani parsan pintaan. Päädyinkin raaputtamaan sulanutta ravintohiivaa tarjoilulautaselta, samoin kuin usein rapsuttelen uunissa paahtuneen parmesaanit viimeiset riput suuhun. Seuraavaksi pitääkin kokeilla uunissa ravintohiivalla kuorrutettuja parsoja.

Tarjoile Meinklang Grüner Veltlinerin tai phalzilaisen Ruppertsberger Imperial Rieslingin kanssa. Molemmat viinit ovat vegaanisia. Erinomainen hinta-laatusuhde, ne sattuvat maksamaan sentilleen saman kohtuullisen hinnan 12,98 e.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.